۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۶۲۱۹۳۷
آیت الله شب زنده دار:

دنیاپرستی انسان را به خروج از دین می کشاند | یأس در نظام حوزوی معنا ندارد

دنیاپرستی انسان را به خروج از دین می کشاند | یأس در نظام حوزوی معنا ندارد
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر دقت و توجه به اهمیت انتخاب استاد گفت: طلبگی سربازی در پادگان امام زمان(عج) است و در نظام حوزوی یأس معنا ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در آیین آغاز سال تحصیلی مدرسه فقهی آل یاسین قم با بیان این که باید قدردان نعمت همجواری با حضرت معصومه(س) باشیم، گفت: حضرت به امور شیعیان واقف هستند و توجه به حاجات مراجعه کنندگان دارند.

وی افزود: طلاب برای ارتقای معنوی و علمی نباید دست از دامان بانوی کرامت بکشند، مرحوم والد می فرمود گاهی می شد هر چقدر به مطلبی علمی فکر می کردم مسأله حل نمی شد اما وقتی از شعاع حرم رد می شدم جرقه ای به وجود می آمد و موضوع حل می شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در کنار تقوا و مجاهدت، باید وسیله آبرومندی واسطه ما و خداوند باشد، اظهار داشت: باید به واسطه وجود نورانی اهل بیت(ع) کسب فیوضات کنیم.

وی ادامه داد: طلاب می توانند شخصیت های بزرگی شوند و صفای نفس و باطن پیدا کنند، بزرگان ما خصوصیت خاصی نداشتند الا این که در مسیر بندگی، فضیلت و اطاعت از خداوند متعال گام برداشتند، حیف است مدتی که خدا در اختیار ما قرار داده به مقامات عالی و موفقیت ها منتهی نشود، اگر به این مقامات رسیدیم دنیا و آخرت آباد است.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) ابراز داشت: در عالم علوم فراوانی وجود دارد اما علم نافع این است که انسان خدا را بشناسد و معرفت الله پیدا کند، اگر معرفت انسان افزایش پیدا کند بسیاری از فضائل را به دنبال خود خواهد آورد.

وی عنوان کرد: وقتی رابطه انسان و خدا ایجاد شد اخلاص به وجود می آید و انسان انقطاع الی الله پیدا می کنند، حوزه و طلاب حتما باید برنامه ریزی داشته باشند تا طلاب آشنایی درستی با خداوند متعال پیدا کنند چرا که ضروری ترین علم برای انسان است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دومین علم ضروری برای انسان شناخت توانایی ها و به کارگیری درست آنها است، شناخت توانایی ها و ظرفیت ها شناختن خدا را در پی دارد و انسان را به بنده شکور تبدیل می کند.

وی اضافه کرد: تا وقتی که استعدادهای خود را نشناسیم نمی توانیم در مسیر درست گام برداریم و از ظرفیت های خود به خوبی بهره ببریم، انسان دارای نفسی است که به اندازه ای می تواند اوج بگیرد که متصل به معدن عظمت شود، یکی از فواید دعاها این است که انسان را از غفلت خارج می کند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که انسان باید از هدف آفرینش و خواسته های الهی را بشناسد، گفت: علم فقه و علم اخلاق بایدها و نبایدهای الهی را برای انسان روشن می کند، در برنامه ریزی تحصیل حوزوی باید دنبال این باشیم که خدا از ما چه خواسته است.

وی افزود: امر چهارم این است که انسان آنچه را که سبب خروج او از دین می شود را بشناسد و مراقب کند که در مسیر صحیح حرکت داشته باشد، برخی از محدثان موارد محرمات را از این موضوع دانسته اند اما به نظر درست نیست چرا که گناه انسان را از دین بیرون نمی کند بلکه موارد دیگری است که اگر انسان مراقب نباشد دچار خروج از دین می شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که دنیاپرستی انسان را به خروج از دین می کشاند، اظهار داشت: باید علم چیزهایی که ما را از دین خارج می کند را داشته باشیم و در دروس اخلاق باید نسبت به این خطرات هشدار و آموزش های لازم داده شود؛ روایت مذکور این موضوع را که نظام آموزشی حوزه بر چه چیزهایی باید استوار باشد و چه علومی را باید دنبال کند روشن می کند.

وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که بسیار در انسان تأثیر دارد استاد است؛ روحیات، اخلاق، ایمان و رفتار استاد به شاگرد منتقل می شود از این رو در گزینش استاد باید دقت شایسته داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: گاهی برخی طلاب دچار حالت یأس و نسبت به آینده ناامید می شوند، یأس در نظام حوزوی معنا ندارد چرا که فقاهت و عالم دین شدن موضوعیت و طریقیت دارد، یکی از موفقیت ها این است که انسان در قیامت فقیه عالم مبعوث شود.

وی عنوان کرد: با فقاهت و علم باید هدایت جامعه، ترویج دین و نشر احکام را انجام دهیم؛ جهت دیگری که باید توجه شود این است که ما سرباز پادگان امام زمان(عج) هستیم، سرباز در پادگان آموزش می بیند تا وقتی دستوری آمد آماده خدمت باشد، طلبگی یعنی ما در پادگان و اردوگاه امام زمان(عج) وارد شدیم و درس می خوانیم و آمادگی کسب می کنیم تا وقتی دستوری صادر شد در میدان حضور داشته باشیم، اگر هم دستوری صادر نشد افتخار داریم که همیشه سرباز آماده بوده ایم.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
دقیقا همین دنیا پرستی باعت این همه فساد در برخی مسولان کشور شده که هر از چندی باکلی اختلاس و دزدی به خارج کشور می گریزند
0
0